Header Ads




Μουσικοκινητική Αγωγή με το σύστημα C. Orff για μικρούς και μεγάλους.

΄

Είναι εκπληκτικό το συναίσθημα, όταν οι μικροί σου μουσικοί, σου λένε τραγουδιστά με δικό τους αυτοσχέδιο τραγούδι, το πόσο σ’αγαπάνε, εσένα, τη δασκάλα τους. Διπλή η ευχαρίστηση, πρώτον για την εκδήλωση του τόσο όμορφου συναισθήματος, που σημαίνει ότι το μάθημα μας πάει υπέροχα και έχει καταφέρει έναν από τους μεγαλύτερους στόχους του, να αγαπήσουν τα παιδιά τη μουσική. Και στη συνέχεια, το γεγονός ότι το εκφράζουν με αυτοσχέδιο δικό τους τραγούδι, που σημαίνει ότι έχουν επιτευχθεί και όλοι οι υπόλοιποι στόχοι του μαθήματος.

Πριν ξεκινήσω να παραθέτω τις προσωπικές μου διδακτικές εμπειρίες μέσα από το μάθημα της μουσικοκινητικής αγωγής, να σας συστηθώ. 

Λέγομαι Μελίνα Σπανού, είμαι καθηγήτρια μουσικής και μουσικοπαιδαγωγός. Διδάσκω βιολί, πιάνο, θεωρητικά της μουσικής και μουσικοκινητική αγωγή. Έχω εργαστεί σε πλήθος ωδείων, σχολείων, θεάτρων και εκπαιδευτικών χώρων που ασχολούνται με την δημιουργική εκπαίδευση των παιδιών μέσα από τις τέχνες. Όπως συνηθίζω να λέω και στους μικρούς μου μουσικούς, η μουσική είναι μια, μπορούμε όμως να την εκφράσουμε με πολλούς τρόπους και σε πολλαπλά επίπεδα. Έτσι λοιπόν, οι τομείς με τους οποίους ασχολούμαι είναι η μουσικοκινητική αγωγή για παιδιά προσχολικής, σχολικής ηλικίας αλλά και ενηλίκων (από 18 έως 118 ετών) με το σύστημα Carl Orff, μουσικά παιχνίδια, κατασκευές μουσικών οργάνων από ανακυκλώσιμα υλικά, διοργάνωση πολιτιστικών εκδηλώσεων, παραστάσεων και παιδικών πάρτι με άξονα πάντα τη μουσικοκινητική αγωγή. Επίσης, εστιάζοντας στις τεχνικές φωνητικής ορθοφωνίας και αναπνοών, μαθαίνουμε τι σημαίνει χορωδία και γινόμαστε μέλη της.


Η εισαγωγή της μουσικoκινητικής αγωγής στη ζωή του παιδιού από πολύ μικρή ηλικία, αποτελεί το πρώτο βήμα για την έμπρακτη αισθητική αγωγή του παιδιού. Το ευαισθητοποιεί ως προς τη μουσική, το βοηθά να αντιληφθεί διαισθητικά τα στοιχεία της μουσικής π.χ το ρυθμό, την ένταση, τη διάρκεια των ήχων, το τονικό ύψος, τα ηχοχρώματα κλπ. Το εξοικειώνει με τις μουσικές έννοιες καθώς η γνώση γίνεται παιχνίδι, και το παιχνίδι βιωματική γνώση.

Το μάθημα της Μουσικοκινητικής Αγωγής με το σύστημα C. Orff απευθύνεται σε παιδιά προσχολικής και πρωτοσχολικής ηλικίας και γίνεται ομαδικά. Στόχος του μαθήματος είναι να γνωρίσουν τα παιδιά τον κόσμο της μουσικής με δημιουργικό και βιωματικό τρόπο. Το παιχνίδι, το τραγούδι, ο χορός, τα μουσικά όργανα της ορχήστρας Orff είναι τα μέσα με τα οποία τα παιδιά βιώνουν τις μουσικές έννοιες, πειραματίζονται, άλλοτε εκτελούν και άλλοτε δημιουργούν μουσικές και κινητικές συνθέσεις.

Η ένωση της μουσικής με την κίνηση και το λόγο δίνει την ευκαιρία για πολύπλευρες δημιουργικές δραστηριότητες, με αποτέλεσμα τα παιδιά να αγαπήσουν τη μουσική. Βιώνουν τη συνεργασία, την ομαδικότητα, αποκτούν αυτογνωσία και αναπτύσσουν τη φαντασία, εμπιστοσύνη στον εαυτό τους και προς τους άλλους.

Αξίζει να σημειωθεί ότι με τα μουσικοκινητικά παιχνίδια δίνεται η δυνατότητα στο παιδί, να εκφραστεί ελεύθερα, να χαλαρώσει, να εκτονωθεί και να αναπτύξει σταδιακά την αυτοπειθαρχία του, μέσω της καλλιέργειας του ελέγχου και του συντονισμού των κινήσεων του. Ένα παράδειγμα από τη μέχρι τώρα διδακτική μου εμπειρία είναι ότι παιδιά που έχουν έρθει στο μάθημα και έχουν άσχημη διάθεση, μέσα από τη διαδικασία της επικοινωνίας που γίνεται ανεπιτήδευτα χωρίς να νιώθουν κάποια πίεση ότι πρέπει να μιλήσουν, μέσα από τους στόχους κάποιου παιχνιδιού που νιώθουν ότι πρέπει να κατακτήσουν, όχι μόνο αλλάζει αμέσως η διάθεση τους αλλά εφευρίσκουν και νέους τρόπους για την εξέλιξη του παιχνιδιού. Αναπτύσσει  την επικοινωνία του, καλλιεργεί την ομαδικότητα και τη συνεργασία του με άλλα παιδιά, μαθαίνει την σημαντικότητα του να είσαι μέρος μιας ομάδας, που για την ολοκλήρωση μιας διεργασίας απαιτείται η συλλογική δουλειά, και όλα αυτά μέσα από την ευχάριστη διαδικασία που λέγεται παιχνίδι.

Τα οφέλη είναι πραγματικά αναρίθμητα και πολύπλευρα. Έχουν γίνει επιστημονικές έρευνες σχετικές με το θέμα, οι οποίες ενθαρρύνουν την άποψη ότι η μουσικοκινητική αγωγή προάγει την ευρηματικότητα, ότι η ακρόαση ή η εκμάθηση μουσικής ή ενασχόληση με τη μουσική (μουσικοκινητική αγωγή) από μικρή ηλικία μπορεί να επηρεάσει θετικά τις γνωσιακές ικανότητες και την ακαδημαϊκή απόδοση του παιδιού, ότι η μουσική συμβάλλει στο «χτίσιμο» γερής μνήμης σε παιδιά προσχολικής ηλικίας, επηρεάζει θετικά την ανάπτυξη του εγκεφάλου τους, παιδιά που ασχολούνται με τη μουσική από νωρίς, επιδεικνύουν καλύτερες μνημονικές ικανότητες σε θέματα μη σχετιζόμενα άμεσα με τη μουσική, όπως η αριθμητική, η γραφή και η ανάγνωση.

Όμως αξίζει να σημειώσουμε ότι, μπορεί η μουσικοκινητική αγωγή να απευθύνεται πρωτίστως σε παιδιά, καθώς η μουσική εκπαίδευση στην ευαίσθητη ηλικία της προσχολικής και πρωτοσχολικής ηλικίας έχει πιο μακροπρόθεσμα και ουσιαστικά αποτελέσματα, αλλά μπορεί να απευθυνθεί εξίσου και σε ενήλικες. Ειδικά σε μια εποχή που το άγχος κι η πίεση της καθημερινότητας είναι περισσότερο έντονη από ποτέ, ένα πρόγραμμα μουσικοκινητικής αγωγής μπορεί να προσφέρει σημαντική διέξοδο: μπορεί να αποτελέσει καλή ευκαιρία εκτόνωσης και χαλάρωσης, ενεργοποίησης των αισθήσεων και της δημιουργικότητας, καλλιέργειας μια πληθώρας θετικών στοιχείων, χαρακτηριστικά αναφέρω: αυτοπεποίθηση,  πρωτοβουλία,  συνεργασία και μια ιδιαίτερα ευχάριστη ευκαιρία γνωριμίας με τον υπέροχο κόσμο της μουσικής, ακόμα και για ανθρώπους που το είχαν σαν «όνειρο ζωής», όπως πολλές φορές μου έχουν πει, αλλά δεν τα είχαν καταφέρει μέχρι τώρα να το εκπληρώσουν.

Όσοι έχετε λοιπόν, παιδιά, ξεκινήστε άμεσα την ενασχόληση τους με μαθήματα μουσικοκινητικής αγωγής, όσοι πάλι θα θέλατε να ξανανιώσετε παιδιά, η μουσικοκινητική αγωγή ταιριάζει ακόμα και στα...μεγάλα παιδιά.


Μελίνα Σπανού
Καθηγήτρια Μουσικής
 ​ - Μουσικοπαιδαγωγός​
Τ. 697 6573821


Δεν υπάρχουν σχόλια

Your comments make me smile :-)

Kalli Kent. Από το Blogger.